Prawko na motor

Nowe prawo jazdy 2013 - jakie czekają nas zmiany?

19 stycznia 2013. Tego dnia oficjalnie weszły w życie zupełnie nowe przepisy dotyczące zdobywania prawa jazdy. Wszelkie szczegóły zostały opublikowane w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5  września 2012. Temat zmian w przepisach dotyczących prawa jazdy obrósł spekulacjami na długo przed potwierdzeniem w Dzienniku Ustaw. Czego możemy się spodziewać?

Nowe kategorie praw jazdy - oficjalnie oficjalne

Kategoria prawa jazdy AM - Zastępuje kartę motorowerową i uprawnia do prowadzenia motorowerów i czterokołowców lekkich (np. niewielkich quadów, których masa nie przekracza 330 kg, a prędkość maksymalna to 45 km/h) o pojemności nie przekraczającej 50 cm3. O to uprawnienie młodzi  kierowcy będą mogli się ubiegać po ukończeniu 14 roku życia. Osoby, które ukończyły 14 lat i posiadają kartę motorowerową odpłatnie mogą ją wymienić na prawo jazdy AM bez konieczności zdawania egzaminu.

Wedle ustawy z dnia 5 stycznia 2011, osoby które przed wejściem przepisów w życie ukończyły 18 lat, są uprawnione do poruszania się motorowerem.

Kategoria prawa jazdy A1 – (bez zmian) Uprawnia do prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 cm3 i mocy nie przekraczającej 11 kW (15 KM). Aby zdobyć to uprawnienie, należy mieć ukończone 16 lat.

Kategoria prawa jazdy A2 – Największa nowość. Prawo jazdy tej kategorii uprawniało będzie motocyklistę do prowadzenia jednośladu 35 kW (47,5 KM) np. Kawasaki Ninja 300, Hondy NC700, Yamahy MT-03, Yamahy XT660 czy Suzuki GS500. Rzecz jasna wprowadzenie tej kategorii ma zapobiec wsiadaniu młodzieży na mocne motocykle. Do uzyskania tej kategorii prawa jazdy wymagane jest ukończenie 18 lat.

Kategoria prawa jazdy A – bez zmian pozostaje zakres pojemności (można prowadzić wszystkie motocykle). Zmienia się jednak wiek potrzebny do uzyskania tej kategorii. Motocyklista może ubiegać się o dokument od 20 roku życia pod warunkiem, że od 2 lat jest posiadaczem kategorii A2. Jeśli ubiegający się nie posiada prawa jazdy kategorii A2, musi mieć ukończone 24 lata.

Ważne: Prawo jazdy AM, A1, A2 oraz A będą wydawane na okres 15 lat. Okres ten może zostać skrócony biorąc pod uwagę orzeczenie lekarskie. Po upływie tego czasu ważność traci jedynie dokument, nie zdobyte uprawnienia.

Ważne: Kierowca, który posiada prawo jazdy kat. B jest uprawniony do poruszania się pojazdami określonymi w kategorii AM. Innymi słowy, posiadając prawo jazdy na samochód, można się poruszać motorowerami.

Więcej szczegółów na temat tego kto i kiedy może zacząć szkolenie w zakładce kategorie prawa jazdy

Ubiór egzaminowanego motocyklisty

O ile o prawie jazdy kategorii A2 i ukończonych 24 latach potrzebnych do uzyskania kategorii A (bez wcześniejszego A2) było już wiadomo, o tyle opublikowane w paragrafie 13.1. zmiany dotyczące przygotowania egzaminowanego rodzą pytania.

Otóż egzaminowany zobligowany został do zapewnienia sobie odpowiedniego stroju, który obejmuje:

  • spodnie z długimi nogawkami
  • kurtkę z długimi rękawami zapinaną na suwak, guziki lub zatrzaski
  • rękawice zakrywające całe dłonie
  • obuwie wiązane na płaskiej podeszwie

Dyskusyjnym elementem jest ostatnia pozycja, czyli obuwie. Skoro ustawa jest dość ścisła i dokładna, jeśli chodzi o ubiór egzaminowanego motocyklisty, można wywnioskować, że obuwie wiązane, na płaskiej podeszwie będzie jedynym akceptowanym przez egzaminatora. Mówiąc łopatologicznie, akceptowalne będą zwykłe, sznurowane tenisówki, ale homologowane obuwie motocyklowe z pełnym zestawem protektorów (zapinane na zamek, rzepy lub zatrzaski) już nie.

Zmiany w egzaminie teoretycznym i praktycznym

Zmiany części teoretycznej wyglądają dokładnie tak samo, jak w przypadku kategorii B. W teście jest 20 pytań z części podstawowej - na przeczytanie każdego z nich egzaminowany ma 20 sekund, a na odpowiedź TAK/NIE 15 sekund. Jest  także 12 pytań z części specjalistycznej typu A/B/C i na nie należy odpowiedzieć w czasie 50 sekund. Pytania są punktowane (max 74 punkty), a do wyniku pozytywnego trzeba mieć 68 punktów. Czas egzaminu – 25 min.

Trasa egzaminacyjna

Oficjalna trasa egzaminacyjna, która jest wywieszona w WORDzie obowiązuje jedynie dla kategorii AM. W przypadku pozostałych kategorii A1, A2 i A trasę egzaminator ustala na bieżąco mając na uwadze kryterium określone w paragrafie 25.1 czyli "Egzaminator przeprowadzający egzamin państwowy dobiera trasę przejazdu w trakcie egzaminu państwowego w taki sposób, aby natężenie ruchu (w godzinach szczytu) na elementach drogi określonych w tabeli nr 7 załącznika nr 2 do rozporządzenia nie było mniejsze niż 400 pojazdów na godzinę na jeden pas ruchu – nie dotyczy egzaminów państwowych prowadzonych w zakresie prawa jazdy kategorii AM i T."

Pytanie, w jaki sposób owo natężenie ruchu będzie mierzone nasuwa się samo. Czy jest to tylko umowna (ale jednak ustalona ustawicznie) kwestia, której i tak nie będzie sprawdzać? Czy ośrodki będą się powoływać na dane statystyczne? WORDy w tej kwestii póki co milczą.

Po 19 stycznia 2013 roku w każdym z 49 WORD-ów w kraju obowiązują nowe przepisy. Adepci motocyklizmu, którzy dotychczas mieli problemy ze zdaniem egzaminu będą musieli zakasać rękawy i przyłożyć się do nauki.
Zresztą zobaczcie sami jak to będzie wyglądało.
 

 

Nowy egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A1, A2 i A:

  • Zmodyfikowana ósemka

Stara dobra ósemka odeszła do lamusa. Resort transportu przygotował dla motocyklistów prawdziwy tor przeszkód. Zadaniem egzaminowanych będzie ominięcie pachołków i zmieszczenie się w wyznaczonym obszarze.

Zmodyfikowana ósemkaZmodyfikowana ósemka

 

  • Slalom między bramkami

To coś zupełnie nowego. Kandydaci na motocyklistów będą musieli wykazać się świetnym opanowaniem maszyny. Do pokonania będzie 5 bramek ustawionych co 3,5 metra z bardzo ostrym kątem skrętu. Co więcej, wszystko będzie odbywać się na dystansie zaledwie 14 metrów.

Slalom między bramkamiSlalom między bramkami

              Slalom szybki

Średnia prędkość nie mniejsza niż 30 km/h i pachołki ustawione co 7 metrów. Tutaj będą potrzebne nie lada umiejętności. Jeżeli ktoś nie umie balansować ciałem i pochylać motocykla w zakrętach może zapomnieć o wymarzonym dokumencie.

 

Slalom szybkiSlalom szybki 

 

  • Ominięcie przeszkody

To zadanie budzi najwięcej emocji. Powodem jest oczywiście prędkość jego wykonania. Przed rozpoczęciem zadania motocykl musi zostać rozpędzony do prędkości minimum 50 km/h, a do przeszkody jest zaledwie 10 metrów.
 

Ominięcie przeszkodyOminięcie przeszkody
 
 

Pozostałe zadania nie powinny przysporzyć już tak wielu problemów. Ruszanie ze wzniesienia i przemieszczenie motocykla prowadząc go to podstawowe umiejętności każdego motocyklisty. Trzeba jednak pamiętać, że osoby o drobnej posturze (w szczególności kobiety) będą miały problem z cięższymi maszynami.
 

Przemieszczenie motocyklaPrzemieszczenie motocykla

 

Już teraz wiadomo, że nowy egzamin to nie będzie spacer w parku. Eksperci  przyznają, że nawet doświadczeni motocykliści mieli problemy z wykonaniem zadań podczas testowego egzaminu.

« Powrót

Ta witryna używa plików cookie do celów funkcjonalnych oraz statystycznych. Potwierdź zapoznanie się z komunikatem i nie pokazuj go więcej. Potwierdź